Powrót

Czynniki wpływające na zdrowie rozwijającego się płodu

zdrowie rozwijającego się płodu

Na rozwój dziecka w czasie życia płodowego wpływ ma bardzo wiele czynników zewnętrznych: dieta matki, codzienne sposoby dbania o siebie, kosmetyki, które stosuje, ale również środowisko w jakim żyje i pracuje. Ciąża jest stanem wrażliwym – dziecko w łonie matki reaguje na wszystko, co dzieje się wokół niej.

Rozwój płodu w ciąży

W momencie połączenia się komórki jajowej z plemnikiem zostają zdeterminowane wszystkie cechy dziecka, które ma się narodzić. Ciąża trwa dziewięć miesięcy, w czasie których płód rozwija się bardzo intensywnie. Już w 33.-35. dniu ciąży na badaniu ultrasonograficznym można zobaczyć pęcherzyk ciążowy (1). Rozwój serca płodu rozpoczyna się bardzo szybko, bo już w 5.-6. tygodniu ciąży można dostrzec w badaniu USG aktywność skurczową serduszka, które bije w tym czasie około 115 razy na minutę.

Równie szybko następuje rozwój mózgu płodu. Mniej więcej w tym samym czasie co serce, zaczynają się rozwijać półkule mózgu. W 8. tygodniu następuje zwiększenie tempa rozwoju mózgu płodu, a już w 10. tygodniu mózg jest bardzo złożonym narządem (1). Pierwsze tygodnie życia płodu są bardzo ważne – to one determinują kolejne etapy rozwoju. Warto w tym czasie wspierać rozrost dziecka stosując odpowiednie suplementy diety dla ciężarnych, na przykład preparat Mama dha, który został skomponowany w taki sposób, by poprzez codzienną suplementację dostarczać najważniejszych składników odżywczych.

Picie kawy w ciąży

Zmiany hormonalne u kobiet w ciąży sprawiają, że zmniejsza się aktywność enzymów wątrobowych, które odpowiadają za rozpad wielu substancji. Taką substancją jest kofeina – występuje ona naturalnie w roślinach (2). Kofeina w przypadku kobiet znajdujących się w ciąży jest rozkładana 2-3 razy dłużej niż normalnie. Dodatkowo należy pamiętać, że kofeina z łatwością przedostaje się do łożyska – wątroba dziecka rozkłada tę substancję jeszcze wolniej. Kofeina oddziałuje niekorzystnie na łożyskowy przepływ krwi i może prowadzić do upośledzenia transportu substancji odżywczych do płodu (2). Właśnie dlatego zaleca się ograniczenie spożycia kawy w trakcie ciąży. Warto za to uzupełnić dietę o potrzebne dla rozwoju dziecka suplementy, które są zawarte na przykład w produkcie Mama dha. To kompleksowy zestaw najważniejszych składników mineralnych dla mamy i dziecka.

Picie alkoholu w ciąży

Kobiety w ciąży nie powinny spożywać alkoholu – o tym powszechnie wiadomo. Ale właściwie dlaczego? Alkohol przenika swobodnie przez łożysko z organizmu matki do krwioobiegu dziecka i po około 40-60 minutach osiąga dokładnie takie samo stężenie, jak w organizmie matki (3). Regularne spożywanie alkoholu w ciąży może doprowadzić do poronienia, porodu przedwczesnego, powstania wad wrodzonych dziecka, płodowego zespołu alkoholowego, a dodatkowo dziecko może być narażone na zaburzenia poznawcze, zaburzenia zachowań oraz uszkodzenia mózgu, które uwidaczniają się po narodzinach (4). Przyczyną tych zaburzeń jest upośledzenie zdolności transportowych łożyska oraz obniżenie jego możliwości wchłaniania kwasu foliowego i innych substancji niezbędnych dla prawidłowego rozwoju płodu w ciąży (3).

Sport w ciąży

Jak się okazuje dbanie o aktywność fizyczną w czasie trwania ciąży jest jednym z podstawowych czynników wpływających na zdrowie matki i dziecka. Sport w ciąży niweluje uciążliwości ze strony kręgosłupa oraz pozwala kontrolować przyrost masy ciała kobiety w czasie ciąży. Aktywność fizyczna sprawia, że poprawia się wydolność organizmu kobiety, a to z kolei oddziałuje na sam poród – kobieta dysponuje siłami fizycznymi, które pozwalają jej rodzin w sposób naturalny (5). Wszelkie formy aktywności fizycznej są w trakcie ciąży mile widziane, ale należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad: jeśli kobieta przed zajściem w ciążę uprawiała sporty, to w okresie ciąży nie powinna intensyfikować wysiłku w celu zapobiegnięcia przyrostu masy ciała, kobiety ciężarne nie powinny rozpoczynać nieuprawianych wcześniej dyscyplin sportowych, ciężarne powinny wystrzegać się dużych wysokości (6).

  1. Bacz A. Przebieg ciąży: pierwsze 12 tygodni. Dostęp online: http://ciaza.mp.pl/przebiegciazy/63088,pierwsze-12-tygodni-ciazy Data dostępu: 15.03.2017
  2. Wierzejska R. Wpływ spożycia kofeiny na przebieg ciąży i rozwój płodu. Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia. 2012; 5(2):110-113
  3. Załuska M. Spożycie alkoholu w okresie ciąży a rozwój płodu i stan dziecka. http://ain.ipin.edu.pl/archiwum/1992/09/AiN_WIOSNA-1992-02.pdf Data dostępu: 15.03.2017