Powrót

Niezbędne składniki w trakcie ciąży i karmienia piersią

niezbędne składniki

Zarówno ciąża, jak i okres karmienia piersią to duży wysiłek dla organizmu kobiety, który musi pracować z wytężoną mocą dla dwóch osób. Do składników, które doskonale wpływają na rozwój dziecka w życiu płodowym i okresie karmienia piersią zalicza się: kwas foliowy, żelazo, jod i witaminę D (1) oraz wiele innych.

Kwas foliowy w ciąży

Jednym z najważniejszych składników, które zalecane są do przyjmowania ciężarnym kobietom jest kwas foliowy – odgrywa on ważną rolę już na początku życia płodowego. Przyczynia się do prawidłowego rozwoju tkanek i zapobiega niedomknięciu się cewy nerwowej, z której następnie wykształca się mózg i rdzeń kręgowy dziecka (2). Wada cewy nerwowej jest bowiem przyczyną licznych deformacji kręgosłupa (rozszczep kręgosłupa, przepuklina oponowa lub oponowo-rdzeniowa) oraz bezmózgowia, bezczaszkowia, przepukliny mózgowej (2). Niedobór kwasu foliowego może być również przyczyną niedorozwoju łożyska, co w konsekwencji może prowadzić do poronienia (2), komplikacji ciążowych, a także niskiej masy urodzeniowej dziecka (3).

Suplementy w ciąży powinny pokrywać dzienne zapotrzebowanie na kwas. W produkcie Mama dha znajdują się liczne witaminy z grupy E oraz D, a także magnez, wapń czy jod. Mama dha zawiera dzienną porcję kwasu foliowego przewidzianą dla przyszłych matek – 400 mikrogramów (4).

Żelazo

Ciężarne kobiety bardzo często zapadają niedokrwistość niedoborową (stężenie hemoglobiny poniżej 11 mg%), która może spowodować poród przedwczesny, a jest konsekwencją niedoboru żelaza. Jest ono również ważne w okresie karmienia piersią, ponieważ niedokrwistość może być powodem anemii u dziecka, a także może wpływać na rozwój psychomotoryczny malucha (1). Dzienna dawka żelaza w diecie kobiety powinna wynosić 18 mg przed zajściem w ciążę, 26-27 mg w trakcie ciąży i 20 mg w okresie laktacji (5). Istnieją różne preparaty żelaza, które pozwolą dostarczyć codzienną niezbędną dawkę tego pierwiastka. Suplementy w ciąży, jak na przykład Mama dha, zostały skomponowane w taki sposób, by optymalnie dostarczać najważniejszych składników pokarmowych dla mamy i malucha.

Jod

W polskich warunkach problem niedoboru jodu nie jest nasilony, ponieważ profilaktycznie sól kuchenna jest jodowana (1). Jod jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym w diecie ciężarnych i karmiących kobiet, ponieważ przeciwdziała powstawaniu wola tarczycowego u matek, a u dzieci niedorozwoju umysłowego. Niedostarczenie odpowiedniej ilości jodu płodowi może skutkować ciężkimi wadami rozwojowymi, jak na przykład uszkodzenie ośrodka układu nerwowego, niedosłuch lub głuchota noworodków (1). Podobne efekty można zaobserwować w przypadku przedawkowania jodu (5). Niedobór jodu może spowodować także poronienie, poród przedwczesny, niedoczynność tarczycy u płodu i dziecka (1). Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by kobiety ciężarne i karmiące spożywały dziennie 250 mikrogramów jodu, a planujące zajście w ciążę zwiększyły ilość spożywanego jodu o kolejne 50 mg. Odpowiednie spożycie jodu należy zapewnić poprzez zażywanie suplementów w ciąży, na przykład produktu Mama dha.

Niezbędne składniki

Oprócz wymienionych składników istotne jest także dostarczanie organizmowi ciężarnej i karmiącej kobiety właściwej ilość witamin. Należy tu zwrócić uwagę na witaminę A, która ma wpływ na rozwój siatkówki oka i jakość widzenia. Dzienne zapotrzebowanie tej witaminy w ciąży wynosi około 1 mg. Witamina E z kolei jest najsilniejszym antyoksydantem i zapobiega utlenianiu się witaminy A i innych składników. Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę w trakcie ciąży wynosi 15-19 mg. Ostatnio zwraca się coraz większą uwagę na witaminę D w odżywianiu ciężarnych i matek karmiących. Jest to szczególnie ważna witamina, ponieważ zapobiega utracie wapnia z kości. Dzienne zapotrzebowanie ciężarnych i karmiących na tę witaminę wynosi 2000 IU. Witaminy A, E i D są niezwykle ważnymi witaminami podczas karmienia piersią.

 

  1. Karowicz-Bilińska A, Nowak-Markowitz E, Opala T. et al. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekologia Polska. 2014;85:395-399
  2. Kapka-Skrzypczak L, Niedźwiecka J, Skrzypczak M. et al. Kwas foliowy – skutki niedoboru i zasadność suplementacji. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowi. 2012;18(1):65-69
  3. Cieślik A, Kościej A. Kwas foliowy – występowanie i znaczenie. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2012;93(1):1
  4. Bacz A. Suplementacja kwasu foliowego u kobiet w ciąży. Dostęp online: http://ciaza.mp.pl/przebiegciazy/63113,suplementacja-kwasu-foliowego-u-kobiet-w-ciazy Data dostępu: 12.03.2017
  5. Poręba R, Drews K, Karowicz-Bilińska A. et al. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekologia Polska. 2011;82:550-553