Powrót

Czy w okresie karmienia piersią można przyjmować suplementy?

suplementy

Pytanie o dietę jest pierwszym pytaniem z ust świeżo upieczonych matek. W czasie karmienia noworodka nie jest wymagana żadna konkretna dieta. To, co zje matka, ma niewielki wpływ na pokarm, ale duży na własne samopoczucie i kondycję. Są jednak pewne produkty, z których można zrezygnować, a ich niedobór uzupełniać suplementami.

Dieta przy karmieniu piersią

Karmienie piersią i opieka nad noworodkiem to jeden z najcudowniejszych okresów w życiu matki. Lekarze zalecają karmienie noworodka piersią do około 6. miesiąca życia. Pokarm matki produkowany w odpowiedniej ilości przez zdrową matkę, całkiem zaspokoja potrzeby niemowlęcia na wszystkie niezbędne składniki odżywcze i prawidłowy rozwój. Wyjątkiem jest witamina D i K (1).

Dziecko warto zacząć karmić już w ciągu godziny po porodzie. Matka karmiąca potrzebuje nieco więcej kalorii, przyjmuje się, że jest to około 670 kcal więcej niż dotychczas. W tym około 500 kcal powinno być dostarczane z pożywienia, a pozostała część kalorii – z zapasów tkanki tłuszczowej, zgromadzonej w czasie ciąży. Coraz więcej mówi się o tym, że nie warto stosować żadnej diety eliminacyjnej na własną rękę. Jeśli eliminację zaleci lekarz, trzeba zastąpić niedobory suplementami (1).

Karmienie piersią dieta

Często matka karmiąca słyszy, że „na wszelki wypadek” powinna zrezygnować z nabiału w diecie na wypadek nietolerancji przez dziecko. Nabiał jest najczęstszym składnikiem w diecie, który powoduje uczulenia, jednak lepiej tego nie robić, ponieważ mleko i sery to źródło wapnia i innych wartościowych składników pokarmowych. Jeśli dziecko będzie cierpiało z powodu nabiału, zaleca się odstawienie nabiału (pod kontrolą lekarza) i suplementację wapnia, białka oraz witamin i mikroelementów (2).

W czasie laktacji warto spożywać produkty, które należą do (3):

  • węglowodanów złożonych (kasze, pieczywo razowe, makarony, ryż, warzywa);
  • tłuszczów zawierających głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe – kwas linolowy, linolenowy, dezoksyheksaenowy (oleje: sojowy, kukurydziany, słonecznikowy, oliwa z oliwek, orzechy, ryby morskie);
  • białek – przede wszystkim pochodzenia zwierzęcego (mięsa i jego przetworów, ryb, jaj i produktów mlecznych);
  • witamin i składników mineralnych, które znaleźć można w produktach zbożowych, przetworach mlecznych, mięsie, rybach i jajach oraz owocach i warzywach.

Najlepiej, aby dieta kobiety karmiącej była zbilansowana i ustalona przez lekarza, dietetyka czy też doradcę laktacyjnego. Przyjmuje się, że około 20% energii powinno pochodzić z białka, a 40% z węglowodanów i tłuszczów. Poza wymienionymi produktami, warto jeść również orzechy, nasiona oraz rośliny strączkowe (3).

Można pić niezbyt mocną kawę i unikać alkoholu czy sztucznie barwionych napoi. Warto spożywać jedzenie o wysokiej jakości i nie jadać w fast-foodach. Jeśli już trzeba coś zjeść poza domem, niech to będą bary z domowym jedzeniem. Trzeba pić jak najwięcej, nawet 2-3 litry wody dziennie.

Suplementy w ciąży

W okresie karmienia wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy. Aby organizm dobrze przygotować do karmienia, zaleca się przyjmowanie suplementów zawierających:

  • kwasy DHA (czyli kwasy omega-3 i omega-6) – wpływają na pracę układu nerwowego, pracę nerek, wygląd skóry, kondycję włosów,
  • jod – ma decydującą rolę w rozwoju układu neurologicznego, zapobiega kretynizmowi;  dzięki jodowi tarczyca pracuje w prawidłowy sposób, a układ odpornościowy jest w dobrym stanie,
  • witaminę D – wzmacnia kości, układ odpornościowy, zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu oraz zapobiega nowotworom,
  • magnez – obniża kurczliwość mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich,
  • żelazo – zapobiega niedokrwistości,
  • kwas foliowy – mogą go stosować wszystkie kobiety w ciąży. Niedobór pierwiastka skutkuje wrodzonymi wadami rozwojowymi, rozszczepem kręgosłupa, brakiem lub szczątkowym rozwojem mózgu czy wodogłowiem oraz samoistnymi poronieniami,
  • wapno – zapobiega chorobom układu kostnego, jak osteoporozie czy osteopenii (4).

Preparaty dla kobiet w ciąży mogą być stosowane również przez kobiety karmiące, które także potrzebują wiele mikroelementów. Suplementacja w trakcie ciąży jest konieczna, aby płód rozwijał się prawidłowo i aby kobieta nie miała niedoborów.

 

  1. Szajewska H, Horvath A, Rybak A, Socha P. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Dostęp online: http://www.mp.pl/pediatria/artykuly-wytyczne/wytyczne/146930,karmienie-piersia-stanowisko-ptghiz, Data dostępu: 1.03.2017
  2. Mikiel-Kostyra K. Jak się odżywiać w czasie karmienia piersią? http://pediatria.mp.pl/karmienie-piersia/52539,jak-sie-odzywiac-w-czasie-karmienia-piersia Data dostępu: 1.03.2017
  3. Borszewska-Kornacka M, Rachtan-Janicka J, Wesołowska A, Socha P. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji. Dostęp online: http://www.kobiety.med.pl/cnol/images/cnol/Publikacje/stanowisko_Standardy_Medyczne_3_2013.pdf Data dostępu: 1.03.2017
  4. Poręba R, Drews K, Karowicz-Bilińska A, Oszukowski P. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Dostęp online: http://nekk.pl/klienci/smartpharma/www/public/files/stanowisko_ekspertow.pdf Data dostępu: 1.03.2017