Powrót

Szkoła rodzenia – czy warto skorzystać z jej pomocy?

Szkoła rodzenia - tak czy nie?

Szkoły rodzenia stają się coraz bardziej popularne. Z uwagi na to, że niewiele jest ośrodków publicznych, prowadzących bezpłatne zajęcia, najczęściej w ramach różnych programów polityki prorodzinnej, powstaje także wiele prywatnych placówek. Zajęcia najlepiej rozpocząć na przełomie drugiego i trzeciego trymestru ciąży, czyli mniej więcej w 24-25 tygodniu ciąży. [2] W najlepszych ośrodkach, aby zapewnić sobie miejsce w odpowiednim momencie, trzeba zapisać się dużo wcześniej.

 

Czym właściwie jest szkoła rodzenia?

 

Stereotypowa szkoła rodzenia kojarzy się nam ze scen filmowych z ciężarnymi siedzącymi na piłkach i przerażonymi przyszłymi ojcami, stojącymi przy nich. Sama nazwa „szkoła rodzenia” może być dla niektórych bardzo myląca, ponieważ sugeruje, że cały cykl zajęć przygotowuje właśnie do tego jednego dnia porodu. Co ciekawe, na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród przyszłych rodziców, okazało się, że oczekują, by zajęcia przygotowały ich bardziej do pierwszych dni w roli rodziców. Chcieliby nauczyć się podstawowych czynności, które będą wykonywać każdego dnia przy noworodku. [3] I właśnie naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzą programy szkół rodzenia.

Zajęcia w szkole rodzenia mają na celu przybliżyć rodzicom problemy związane z ciążą w jej końcowym etapie, przebieg porodu i połogu. Następnie omawiane są kwestie odpowiedniego karmienia, opieki nad noworodkiem i później niemowlęciem oraz porusza się temat rozwoju dziecka w pierwszych miesiącach życia. [1][2] Zajęcia teoretyczne z reguły są poszerzone o praktykę. Kobieta poznaje zasady ćwiczeń oddechowych, które później będzie mogła wykorzystać podczas porodu. Oboje przyszli rodzice mogą też na manekinach nauczyć się zasad bezpiecznego podnoszenia dziecka z łóżeczka i odkładania go, przebierania, przewijania czy kąpieli. [1][2][4]

 

Korzyści wynikające z uczestnictwa w zajęciach

 

Zajęcia w szkole rodzenia nie są obowiązkowe i wiele przyszłych mam doskonale sobie radzi podczas porodu i w późniejszej opiece nad noworodkiem bez wcześniejszego przeszkolenia. Bardzo chętnie korzystają z niej natomiast rodzice, oczekujący pierwszego dziecka, którzy oczekują, że po zajęciach poczują się pewniejsi siebie. Obserwacje położnych wskazują na fakt, że pary, które uczestniczyły w zajęciach, lepiej współpracują w tracie porodu i po nim, wykorzystując poznane ćwiczenia ze szkoły rodzenia. [1][3]

Przyszli rodzice, zwłaszcza mieszkający w większych miastach, mogą wybrać odpowiednią dla siebie szkołę rodzenia z ogromnej oferty. Niektóre to małe szkółki z bardzo indywidualnym podejściem do każdej pary, gdzie dużo czasu poświęca się na dyskusje. Inne pary decydują się na większe szkoły, które podczas swoich zajęć skupiają się na prowadzeniu wykładów i zapraszaniu dużej liczby ciekawych gości (położnych, lekarzy, psychologów, terapeutów). Jedne szkoły ukierunkowane są bardziej na zajęcia gimnastyczne, inne na emocje rodzącej i stosowanie aromaterapii czy muzykoterapii. Nie da się tu wybrać, która forma zajęć jest najlepsza – przyszli rodzice muszą wybrać taką, która najbardziej odpowiada ich charakterom i oczekiwaniom. [1][2][4]

 

Zaprzyjaźnijmy się

 

Jedną z podstawowych korzyści, o których rzadko się wspomina jest nawiązywanie nowych znajomości. Przyszli rodzice mają szansę poznać pary w identycznej sytuacji, borykające się z takimi samymi problemami. Na podstawie badań stwierdzono, że kobiety, będące w ciąży i później płynnie przechodzące w rolę matki, bardzo potrzebują wsparcia innych pań w tej samej sytuacji. [4][5]

Poprawia się ich stan psychiczny i rzadziej występuje u nich problem depresji czy obniżenia nastroju po porodzie. Gdy pary zaprzyjaźnią się już w trakcie trwania zajęć w szkole rodzenia, ma to korzystny wpływ na sam ich przebieg. W przyjemnej atmosferze, wzrasta pewność siebie w trakcie dyskusji czy ćwiczeń praktycznych. [5]

 

[1] Położnictwo i ginekologia pod red. P. Gajewskiego, wyd. PZWL, Warszawa 2016

[2] http://ciaza.mp.pl/przebiegciazy/72195,przygotowanie-do-porodu-i-opieki-nad-dzieckiem-iitrymestr-ciazy – data dostępu: 10.05.2017

[3] Ahlden I et al., Parents’ expectations about participating in antenatal parenthood education classes., J Perinat Educ., 2012;21(1):11-7

[4] Brixval C.S. et al., The effect of antenatal education in small classes on obstetric and psycho-social outcomes – a systematic review., Syst Rev. 2015:28;4:20

[5] Nolan M.L. et al., Making friends at antenatal classes: a qualitative exploration of friendship across the transition to motherhood., J Perinat Educ. 2012;21(3):178-85