Powrót

Planujesz ciążę? Pamiętaj o kwasie foliowym!

Najistotniejsze rzeczy podczas planowania ciąży

Nie od dziś wiadomo, że kwas foliowy w ciąży jest niezwykle istotny. Odpowiednia jego ilość w organizmie kobiety to gwarancja prawidłowego rozwoju dziecka. Jakim chorobom zapobiega kwas foliowy i jak dostarczyć go do organizmu przyszłej mamy?

 

Kwas foliowy – ciąża

Warto wiedzieć, że organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytworzyć kwasu foliowego, dlatego tak ważne jest dostarczenie go wraz z pożywieniem lub poprzez przyjmowanie odpowiednich suplementów diety (np. Mamadha). Trzeba jednak podkreślić, że w ciąży zapotrzebowanie na ten składnik znacznie wzrasta i niemożliwe jest przyjęcie go w odpowiedniej ilości wraz z pożywieniem. Stosowanie specjalnych preparatów z kwasem jest więc bezwzględnie konieczne.

Gdzie w postaci naturalnej występuje kwas foliowy?

Zażywanie suplementów diety to jedno. Równie ważne jest stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety. Kobiety ciężarne powinny tak układać swoje codzienne menu, by znalazło się w nim jak najwięcej produktów zawierających kwas foliowy i inne zalecane składniki.

Najlepszymi przykładami naturalnych produktów spożywczych bogatych w kwas foliowy są: pomarańcze, banany, drożdże piwne, soczewica, soja, fasola, szpinak, brukselka, brokuły, groszek, natka pietruszki, szparagi, ryż, żółtko jaj, orzechy ziemne.

Kiedy zacząć brać kwas foliowy?

Lekarze zalecają przyjmowanie kwasu foliowego już od czasu rozpoczęcia współżycia seksualnego, by w momencie zajścia w nieplanowaną ciążę poziom tego kwasu w organizmie kobiety był odpowiednio wysoki. Natomiast panie, które właśnie planują powiększenie rodziny, a do tej pory nie stosowały suplementów z kwasem foliowym, powinny to jak najszybciej zmienić. Zaleca się, aby kobieta rozpoczęła przyjmowanie preparatów z kwasem przynajmniej na 3 miesiące przed zajściem w ciążę.

A co jeśli właśnie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży, a do tej pory nie wiedziałaś o konieczności przyjmowania tego pierwiastka? Odpowiedź jest prosta – jak najszybciej udaj się do apteki po dobry suplement diety dla kobiet w ciąży i już dziś przyjmij pierwszą tabletkę!

Zdrowa ciąża to nie tylko kwas foliowy, ale również witamina D, jod, żelazo oraz kwasy Omega3 (1). Wszystkie te składniki można znaleźć w preparatach dla kobiet w ciąży.

Przed czym chroni kwas foliowy?

Znaczenie kwasu foliowego jest ogromne. Przede wszystkim ze względu na zdrowie rozwijającego się płodu. Przyjmowanie kwasu foliowego w odpowiednich dawkach zapobiega wystąpieniu wad cewy nerwowej u dziecka. Dodatkowo wpływa na rozwój mózgu, a także poprawia samopoczucie kobiety, ponieważ w pewnym stopniu zapobiega problemom trawiennym. Nie można zapominać również o tym, że kwas foliowy wspomaga produkcję krwi, bierze udział w podziałach komórkowych oraz jest znaczący także w funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Ile kwasu foliowe w ciąży należy przyjmować?

Kobiety planujące powiększenie rodziny powinny przyjmować 0,4 mg kwasu dziennie. Jest to tzw. dawka profilaktyczna. Natomiast panie, którym już udało się zajść w ciążę, powinny skonsultować dawkowanie kwasu ze swoim lekarzem prowadzącym. Najczęściej przez pierwsze 3 miesiące ciąży rekomenduje się przyjmowanie od 0,4 do 1 mg dziennie. Po tym okresie kontynuowanie suplementacji kwasem foliowym jest nadal zalecane, na przykład w celu zapobiegania anemii.

Kwas foliowy jest jednym z podstawowych składników, których nie możne zabraknąć u kobiet planujących powiększenie rodziny, będących w ciąży czy już karmiących piersią. Jego właściwości prozdrowotne są nieocenione, dlatego wszyscy lekarze już podczas pierwszej wizyty ginekologicznej potwierdzającej ciążę zalecają przyjmowanie preparatów z kwasem. Niestety w Polsce wciąż wiele kobiet (aż 77%) nie przyjmuje kwasu foliowego przed zajściem w ciążę, co od dawna jest zalecane przez lekarzy (1).

 

  1. https://www.termedia.pl/gastroenterologia/Zdrowie-matki-kluczowe-dla-zdrowia-dziecka,11901.html data dostępu: 2.10.2017