Aktywność fizyczna w ciąży. Na co możesz sobie pozwolić?

Poglądy na temat aktywności fizycznej w ciąży na przestrzeni lat znacząco się zmieniały.  Początkowo uważano, że kobieta będąca w stanie błogosławionym powinna przeznaczyć ten czas wyłącznie na odpoczynek i wyczekiwanie na potomka. Wraz z rozwojem medycyny, poglądy się zmieniały, a umiarkowana aktywność fizyczna w ciąży okazała się bardzo wskazana.

 

Poglądy na aktywność fizyczną w ciąży na przestrzeni lat

 

Pierwsze opinie środowiska medycznego na temat aktywności fizycznej w ciąży zostały opublikowane przez Amerykański Kongres Położników i Ginekologów w 1985 r. Zalecały one regularną aktywność fizyczną w zakresie tętna do 140/min. i trwającą jednorazowo co najwyżej 15 min. Już wówczas ćwiczenia zalecano tylko ciężarnym, które regularnie uprawiały sport przed ciążą. [6]

Limity tętna i jednorazowego czasu wysiłku zostały wycofane w 1994 r. Najnowsze wytyczne zostały ustalone w 2009 r. Według nich codzienna aktywność domowa i rekreacyjna może być realizowana przez wszystkie ciężarne, z wyjątkiem tych, u których są one przeciwwskazane. Chodzi tu głównie o sytuacje ciąż zagrożonych. Szczególnie ostrożne powinny być także panie z ciążami wielopłodowymi. Kobiety, uprawiające sport regularnie przed ciążą mogą według zaleceń wciąż ćwiczyć przez około 30 min dziennie 3 do 5 razy w tygodniu. Nie należy natomiast podejmować wysiłku, jeśli przed ciążą, kobieta prowadziła siedzący tryb życia. Oczywiście decyzja o rozpoczęciu aktywności jest bardzo dobra, ale warto zostawić ją na czas po rozwiązaniu. [2][4][5][6]

 

Aktywność fizyczna w ciąży, a zdrowie mamy i dziecka

 

Za główne zagrożenie związane z aktywnością fizyczną w ciąży, uznawano zwykle ryzyko porodu przedwczesnego. Najnowsze badania potwierdzają jednak, że nie istnieje żaden związek między aktywnością fizyczną czy sportową, a zwiększonym ryzykiem przedwczesnego porodu, zahamowania wewnątrzmacicznego wzrostu czy urodzenia dziecka o małej masie ciała. Dodatkowo prowadzi ona do polepszenia ogólnego stanu zdrowia fizycznego i psychicznego przyszłej mamy i zapobiega rozwojowi cukrzycy ciążowej, a także stanu przedrzucawkowego. [2][5]

Owszem istnieje ryzyko, jeśli przyszła mama poddaje się forsownym wysiłkom, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży. Za takie obok wykańczających treningów, można także uznać noszenie ciężkich przedmiotów nawet w domu, praca w pozycji stojącej powyżej 4 godzin na dobę lub schylanie się przez ponad godzinę [4]

Sama aktywność w ciąży może zaprocentować także podczas porodu. Okazuje się bowiem, że kobiety, które podejmowały nawet małą aktywność fizyczną w ciąży mają większą szansę na urodzenie dziecka siłami natury i to w szybszym czasie niż kobiety prowadzące siedzący tryb życia. Dużo rzadziej wykonuje się u nich procedury porodów zabiegowych, np. z użyciem próżnociągu lub kleszczy, a także cięcia cesarskie. Pozwala to uniknąć ryzyka związanego z zastosowaniem znieczulenia, masywnej utraty krwi i zapewnia szybszy powrót do formy po porodzie. [2][3]

 

Jaka aktywność jest bezpieczna dla ciężarnej? Czego należy unikać?

 

Dla przyszłych mam najbardziej wskazany jest wysiłek na świeżym powietrzu. Mogą one spacerować, uprawiać aerobik czy jogę. Jak najbardziej mogą korzystać też z basenu. Wiele z nich ma w swojej ofercie specjalne zajęcia przeznaczone dla ciężarnych. [2]

W ciąży nie wolno korzystać z form aktywności, prowadzących do hipertermii. Kobieta musi więc zrezygnować z sauny, usług solarium, a także kąpieli słonecznych. Należy także odłożyć na później wszelkie sporty, wiążące się z dużym ryzykiem urazu, np. surfing, narciarstwo, jazda na rolkach, sporty walki. [1] Niestety czasem zdarzają się sytuacje, że ciężko przekonać przyszłe mamy, sportsmanki, o niebezpieczeństwie związanym z nadmiernym wysiłkiem w ciąży i konieczności ograniczenia codziennego wysiłku.

 

[1] Położnictwo i ginekologia pod red. G.H.Bręborowicza, wyd. PZWL, Warszawa 2016

[2] http://www.mp.pl/treningzdrowotny/zasady-treningu/fizjologia-wysilku/123708,czy-aktywnosc-fizyczna-w-ciazy-jest-bezpieczna – data dostępu: 10.05.2017

[3] Nielsen EN et al., Mode of Delivery according to Leisure Time Physical Activity before and during Pregnancy: A Multicenter Cohort Study of Low-Risk Women, J Pregnancy. 2017;2017:6209605

[4] Wen J. et al., Non-occupational physical activity during pregnancy and the risk of preterm birth: a meta-analysis of observational and intercentional studies., Sci Rep. 2017; Mar 22;7

[5] Rego AS et al., Physical activity in pregnancy and adverse birth outcomes., Cad Saude Publica., 2016:1;32(11)

[6] Smith K.M. et al., Physical Activity during Pregnancy: Impact of Applying Different Physical Activity Guidelines, J Pregnancy. 2013;2013:165617

Suplement diety
GRUPA ADAMED - w skład której wchodzi Adamed sp. z o.o., to polska firma biotechnologiczno-farmaceutyczna, która została utworzona od podstaw na bazie polskiej myśli naukowej i własnych patentów, jest producentem ponad 250 produktów nowej generacji, oferowanych zarówno polskim jak i zagranicznym pacjentom z 60 krajów świata.