Ciąża – okres, który warto zaplanować

22/03/2021


Położnicy mają taki bon mot: „ciąża planowana, to ciąża udana”. I to prawda – do tego okresu należy dobrze się przygotować; decyzję o macierzyństwie powinnaś podjąć świadomie. Dzięki odpowiednim przygotowaniom można zwiększyć szansę zapłodnienia oraz zmniejszyć ryzyko niepowodzenia we wczesnym okresie ciąży.

Jakie badania należy wykonać przed ciążą?

Planowanie ciąży powinno być poprzedzone gruntownymi badaniami. Zacznij od wizyty u ginekologa  – zastanów się nad wyborem lekarza, który przeprowadzi Cię przez ten wyjątkowy okres w życiu. Wybierz osobę, którą możesz obdarzyć dużym zaufaniem i której będziesz gotowa powierzyć zdrowie własne i maleństwa1.

Na badania przed ciążą składa się m.in. wywiad lekarski. Specjalista dokładnie przeanalizuje Twój stan zdrowia, może zalecić też dodatkowe badania diagnostyczne, np. USG narządu rodnego, badania biochemiczne krwi i moczu. Na tej podstawie oceni, czy istnieją czynniki, które mogłyby stać się przeszkodą w zajściu w ciążę. Jeśli to konieczne – ustali właściwe postępowanie, które pozwoli wyeliminować potencjalne problemy lub je zredukować1.

Nie zapomnij o wizycie u stomatologa – to bardzo ważny element  w momencie planowania ciąży. Zmiany próchnicze i choroby przyzębia w czasie ciąży mogą przyczynić się do miejscowych, a nawet uogólnionych infekcji, groźnych dla maluszka. Pamiętaj, że ciężarnym kobietom lekarze odradzają badania radiologiczne stosowane w diagnostyce stomatologicznej, można ją z kolei bezpiecznie przeprowadzić w okresie przedkoncepcyjnym1.

Zadbaj o dietę, uzupełnij szczepienia

Z reguły nie zaleca się wykonywania szczepień w okresie ciąży. W niektórych przypadkach, na przykład w przypadku szczepionki przeciwko różyczce, zalecany jest okres kilku miesięcy karencji między szczepieniem a zajściem w ciążę.

Należy jednak zaznaczyć, że dla płodu szczególnie groźne są choroby o etiologii wirusowej, dlatego lekarze zalecają wykonanie niezbędnych szczepień pacjentkom planującym ciążę. Do takich szczepień zalicza się szczepienia przeciwko różyczce, nagminnemu zapaleniu przyusznic (czyli śwince), ospie, a także grypie i wirusowemu zapaleniu wątroby typu B1.

Planowanie ciąży wiąże się także z dbałością o prawidłową masę własnego ciała. Niedowaga bądź znaczna nadwaga może utrudniać poczęcie dziecka. Postaw więc na zróżnicowaną, dobrze zbilansowaną dietę, która dostarcza odpowiednie ilości witamin, mikro- i makroelementów.

Zadbaj, by dziecko czuło się w Twoim ciele jak najlepiej – nie pal, nie spożywaj alkoholu, unikaj wszelkich używek i substancji psychoaktywnych. Twój partner również nie może po nie sięgać – w przeciwnym wypadku zwiększa się ryzyko poronienia, porodu przedwczesnego, wad rozwojowych i małej masy urodzeniowej u maluszka. Dla Twojego maluszka ciąża, a także miesiące, które ją poprzedzają, to kapitał na całe życie1.

O czym pamiętać przed ciążą?

W okresie przedkoncepcyjnym pamiętaj o przyjmowaniu odpowiednich dawek kwasu foliowego  (zalecana dawka dobowa dla kobiet planujących ciąże to 0,4 mg dziennie). Niski poziom folianów u matki jest bowiem czynnikiem ryzyka wad rozwoju cewy nerwowej u płodu (korzystny efekt występuje w przypadku codziennego uzupełniającego spożycia dawki wynoszącej 400 μg kwasu foliowego przez co najmniej jeden miesiąc przed poczęciem i maksymalnie trzy miesiące po poczęciu).

Oczywiście, o kwasie foliowym nie należy zapominać również w czasie ciąży – istnieją specjalne preparaty, które poleca się przyszłym matkom i kobietom karmiącym piersią. Do   takich suplementów diety należy MamaDHA Premium +, w którego składzie (oprócz folianów) znaleźć można m.in. należący do kwasów tłuszczowych Omega 3- kwas dokozaheksaenowy (DHA), jod, witaminę D3 i magnez. To zrównoważona kompozycja kwasów tłuszczowych Omega-3, witamin i minerałów,  które wspierają wzrost i rozwój młodego organizmu. Zanim po nią sięgniesz, skonsultuj się z lekarzem1,2.

Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej  – warto zapisać się na basen. Pływanie zwiększa wydolność fizyczną, pomaga uregulować procesy przemiany materii oraz wzmacnia istotne z punktu widzenia kobiety ciężarnej mięśnie okolicy grzbietu, kręgosłupa i brzucha.

Przemyśl decyzję o macierzyństwie!

Decyzję o macierzyństwie powinny poprzedzać 12-miesięczne przygotowania obojga rodziców do poczęcia i narodzin zdrowego maluszka. Dzięki prawidłowo zaplanowanemu okresowi przedkoncepcyjnemu możesz zwiększyć szansę zapłodnienia, ograniczyć czynniki ryzyka niepowodzeń położniczych, a nawet złagodzić typowe dolegliwości, na które cierpią kobiety ciężarne1.
 


Opracowano na podstawie
 
1. B. Barczyński, Przygotowanie do ciąży, http://ciaza.mp.pl/poczecie/61877,przygotowanie-do-ciazy (dostęp: 08.03.2021)

2. Mama DHA (preparat złożony) – kapsułki, https://bazalekow.mp.pl/lek/89247,Mama-DHA-kapsulki (dostęp: 08.03.2021)
 

 

 

 

Powrót do listy artykułów