Jaką wodę pić w ciąży i ile?

17/11/2022


Popularna teza, że przyszła mama musi „jeść za dwoje”, to mit – dziś większość osób jest już tego świadoma. Ciężarna je dla dwojga, a nie za dwoje, a stosowana przez nią dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania zarówno mamy, jak i dziecka. A jak jest z przyjmowaniem płynów? W tym tekście odpowiadamy na pytania, ile pić wody w ciąży i jaką wodę w ciąży wybierać podczas zakupów, by zadbać o zdrowie przyszłej mamy i maluszka.

Woda w ciąży

Woda stanowi większość masy naszego ciała. Jest w każdej komórce i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Warto również zaznaczyć, że płyn owodniowy wypełniający w trakcie ciąży worek owodniowy i otaczający rozwijający się płód aż w 98% składa się z wody. Na jego skład i ilość ma wpływ odpowiednie nawodnienie organizmu mamy. Odwodnienie może zatem doprowadzić do bardzo poważnych zaburzeń we wszystkich narządach i układach organizmu zarówno u mamy, jak i u dziecka. Istnieją badania, które dowodzą, że już niewielkie odwodnienie powoduje, że przyszła mama może mieć mniej siły, bóle i zawroty głowy, problemy z koncentracją i odczuwać niepokój1.

Ile pić wody w ciąży?

Wiele osób wie, że osoba dorosła powinna codziennie wypijać przynajmniej dwa litry płynów. A co wiemy o zapotrzebowaniu ciężarnej na wodę? Zapotrzebowanie na wodę w czasie ciąży jest związane m.in. z fizjologicznym wzrostem objętości krwi krążącej w organizmie, rozwojem dziecka, ale także ze stylem życia, w tym z aktywnością fizyczną przyszłej mamy. Zgodnie z rekomendacją Instytutu Żywności i Żywienia ciężarna potrzebuje ok. 2,3 l płynów dziennie, z czego znacząca większość, bo aż 80% powinna być dostarczana właśnie pod postacią wysokiej jakości wody2. Co ciekawe, kobiety karmiące piersią w trakcie laktacji powinny dostarczać do organizmu jeszcze więcej – aż 2,8 l wody dziennie.

Jaką wodę pić w ciąży?

Patrząc na podane na etykietach wartości rozpuszczonych składników mineralnych, można powiedzieć, że „woda wodzie nierówna”. Warto mieć świadomość, że wody butelkowane dzielą się na: naturalne mineralne, źródlane i stołowe3. Specjaliści podkreślają, że niegazowana woda źródlana lub mineralna nisko- lub średnio zmineralizowana to najlepszy wybór dla kobiet w ciąży4. Taką wodą należy także popijać suplement diety MamaDHA. Należy jednak pamiętać o tym, że po otwarciu butelki woda traci właściwości, a już po kilkunastu godzinach mogą się w niej rozwinąć drobnoustroje. Dlatego otwartą wodę butelkowaną najlepiej przechowywać w lodówce nie dłużej niż dwa dni. Coraz częściej też namawia się do picia wody z kranu, choć akurat w przypadku ciężarnych zdanie ekspertów na ten temat nie jest jednoznaczne. Aby móc kontrolować skład wody najlepiej jest pić wodę butelkowaną, a jeśli „kranówkę”, to przefiltrowaną5.

Co oprócz wody może pić ciężarna?

Choć woda jest najbardziej odpowiednim uzupełnieniem prawidłowej diety nie tylko dla organizmu przyszłej mamy i powinna stanowić znaczną większość wszystkich wypijanych płynów, ciężarna może oczywiście sięgać także po inne płyny. Poza alkoholem niewskazane jest picie słodzonych napojów gazowanych. Ostrożnie należy też korzystać z napojów takich jak smakowe, słodzone wody. Nawet jeśli producent nie informuje o tym wyraźnie, zawierają one zwykle sztuczne barwniki, słodziki i polepszacze smaku i zapachu. Świetnie sprawdzą się natomiast owocowe herbaty, kompoty, napary i zioła (uwaga, tylko niektóre!), naturalne soki tłoczone, przecierowe i inne, ale w ograniczonych ilościach (zawierają dużo naturalnych cukrów). Te ostatnie są cenne w diecie także ze względu na to, że są źródłem witamin, których potrzebuje ciężarna i karmiąca mama. Aż chce się powiedzieć: jeśli jesteś w ciąży, pij (przede wszystkim wodę, ale nie tylko) dla zdrowia swojego i maluszka!

 

Bibliografia: 

  1. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water, EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies, EFSA Journal 2010; 8(3):1459
  2. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013.
  3. https://www.pfpz.pl/index/?id=6fc3f254b4f9c09c037e3ee7b40f5309
  4. Wendolowicz, A., Stefanska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, s. 341–345.
  5. https://1000dni.pl/ciaza-i-porod/ile-powinna-pic-przyszla-mama#footnote4_0w5ethg
Powrót do listy artykułów