5. tydzień ciąży - objawy, rozwój płodu, USG

24/08/2021


5. tydzień ciąży – czas pierwszych objawów ciąży 

W piątym tygodniu ciąży kobieta jest już w stanie rozpoznać, że spodziewa się dziecka, ponieważ termin miesiączki – niezależnie od tego, jak długi jest jej cykl menstruacyjny – właśnie minął. Ciężarnej zaczynają doskwierać bóle piersi, a także nudności, czasem powodujące wymioty. Objawy ciąży stają się bardziej wyraźne. Mogą pojawiać się o każdej porze dnia, u większości kobiet występują jednak rano.

Należy pamiętać, że w tym okresie może pojawić się również drobne krwawienie, związane z implantacją zarodka, właśnie w terminie spodziewanej miesiączki. Krwawienie to różni się nieco od tego wynikającego z cyklu – jest o wiele mniej obfite. Dlatego przyszła mama zorientuje się, że coś z jej „okresem” jest nie tak. Piąty tydzień ciąży to czas, gdy standardowy test ciążowy z apteki (badanie moczu) wykryje ciążę. Aby uniknąć fałszywie negatywnego wyniku, test ciążowy najlepiej wykonać rano, gdy stężenie hormonu ciążowego – gonadotropiny kosmówkowej – jest w moczu najwyższe.

Rozwój dziecka w 5. tygodniu ciąży 

Piąty tydzień ciąży to praktycznie początek rozwoju Twojego dziecka. Zarodek jest już zwykle dostrzegalny na USG, ale ma tylko 1 milimetr. Co ciekawe, zarodek będzie teraz rósł intensywnie, około 1,1-1,8 milimetra na dobę.

Piąty tydzień to czas, gdy rozwijają się trzy tak zwane listki zarodkowe: ektoderma, mezoderma i endoderma. Stanowią one podstawę organów Twojego malucha, które rozwiną się w przyszłości. W piątym tygodniu ciąży tworzy się również trofoblast, będący materiałem do powstania łożyska.

Pod koniec piątego tygodnia ciąży na USG można dostrzec pęcherzyk żółtkowy oraz echo zarodka. W tym okresie nie ma mowy o tym, by zobaczyć bijące serce na monitorze. Jeśli do tego dojdzie, oznacza to, że zarodek jest starszy. Czynność serca płodu na tego rodzaju badaniu można zauważyć najszybciej w szóstym tygodniu ciąży.

Tryb życia i dieta dla ciężarnej w pierwszych tygodniach ciąży 

W piątym tygodniu ciąży może zmienić się apetyt kobiety ciężarnej. Niektórym paniom wiele pokarmów przestaje zwyczajnie smakować i w efekcie spożywają mniej jedzenia. Inne natomiast mają ochotę jeść więcej. Przyszła mama powinna pamiętać o zdrowym odżywianiu zarówno przez całą ciążę, jak i w okresie tuż przed zajściem w nią. Dieta dla ciężarnej  powinna być bogata w składniki odżywcze (a nie w kalorie). Są one potrzebne do prawidłowego rozwoju płodu. Co więcej, wielu lekarzy wskazuje, że to właśnie pierwsze tygodnie ciąży mają wpływ na późniejsze zdrowie dziecka.

Ciężarna nie może zapominać o nawadnianiu organizmu. Szacuje się, że przyszła matka powinna wypijać przeciętnie trzy litry wody dziennie. Będąc w ciąży, musisz dbać o siebie bardziej niż zwykle. Wysypiaj się, odstaw wszelkie używki. Zabronione jest stosowanie alkoholu i papierosów, ponieważ mają one bardzo negatywny wpływ na płód ludzki.

Suplementacja jodem i witaminą D 

Do dwudziestego tygodnia życia w łonie matki płód nie potrafi samodzielnie wytwarzać hormonów tarczycy. W tym zakresie jest zależny od matki. Istotna jest między innymi prawidłowa podaż jodu od samego początku ciąży, aby zapobiec ewentualnym skutkom niedoboru jodu u dziecka rozwijającego się jeszcze w organizmie matki. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników zaleca, by dzienna suplementacja  jodu  u wszystkich ciężarnych bez chorób tarczycy w wywiadzie wynosiła od 150 do 200 mikrogramów.

Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w witaminę D.  Witamina D w ciąży  powinna być przyjmowana systematycznie. Jej stężenie we krwi w tym okresie życia kobiety powinno wynosić 30–50 nanogramów na mililitr.

Suplementem, który pozwoli na dostarczenie wszystkich niezbędnych składników przez cały okres ciąży, a także w czasie karmienia piersią, jest MamaDHA Premium+. To preparat, który zawiera między innymi kwas foliowy, witaminę D oraz jod, czyli substancje odżywcze tak bardzo potrzebne organizmowi kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Jeżeli właśnie zrobiłaś test i odkryłaś, że jesteś w ciąży, najpierw udaj się do lekarza, by potwierdził tę radosną nowinę. Jednocześnie zadbaj o to, by zdrowo się odżywiać. Odstaw wszelkie używki i postaw na odpowiednią dietę oraz w razie niedoborów – suplementację, skonsultowaną z ginekologiem. To z pewnością będzie dobry start dla Twojego dziecka.

 

Na podstawie:

  • Paszkowski, Rola witaminy D w ciąży – przegląd najnowszych doniesień, „Forum położnictwa i ginekologii” 2017, https://solderol.pl/wp-content/uploads/2020/08/Rola-wit.-D-prof.-T.Paszkowski.pdf (dostęp: 10.06.2021).
  • Agnieszka Drosdzol-Cop i inni, Suplementacja kobiet w ciąży 2020, https://www.forumginekologii.pl/artykul/suplementacja-kobiet-w-ciazy-2020 (dostęp: 10.06.2021).
  • Wierzejska, Niedobór witaminy D u ciężarnych Polek – czy problem kończy się latem?, https://ncez.pzh.gov.pl/ciaza-i-macierzynstwo/niedobor-witaminy-d-u-ciezarnych-polek-czy-problem-konczy-sie-latem/ (dostęp: 10.06.2021).
  • Pietryga, K. Toboła, Ultrasonograficzna ocena płodu w 5.–10. tygodniu ciąży, „Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2017, tom 2, nr 5, strony 193–198, https://journals.viamedica.pl/ginekologia_perinatologia_prakt/article/view/57134/43045 (dostęp: 10.06.2021).
  • Rekomendacje PTGiP, https://www.ptgin.pl/sites/default/files/page-2020/REKOMENDACJE%20PTGIP%20SUPLEMENTY%20W%20CI%C4%84%C5%BBY%202020-07-28%20bo.pdf (dostęp: 10.06.2021).
Powrót do listy artykułów